Post-icon Created with Sketch. dropdown Created with Sketch. Link-icon Created with Sketch. Sluiten-icon Created with Sketch. primairy servicing Created with Sketch. Link-icon Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Twitter Created with Sketch. Video icon Facebook Created with Sketch.

BKR - Veelgestelde vragen

 

Wat is het Bureau Krediet Registratie (BKR)?

Het BKR houdt gegevens bij van mensen die een krediet hebben of hebben gehad in de afgelopen 5 jaar. Op het moment dat u de lening sluit, krijgt u een positieve BKR-registratie. Dit geeft alleen aan dat u een krediet heeft. Als u uw lening op tijd terugbetaalt, laat dit zien dat u verantwoord omgaat met uw verplichtingen. Dat is gunstig als u een nieuwe lening aanvraagt.

Als u uw lening niet op tijd terugbetaalt, is de kredietverstrekker verplicht om de achterstand te melden bij het BKR. Dit geldt ook voor kredieten die niet geregistreerd staan zoals bijvoorbeeld uw hypotheek. Er is dan sprake van een negatieve BKR-registratie. Een achterstandsmelding kan vervelende gevolgen hebben.

Mogelijk komt u niet in aanmerking voor een nieuwe lening of hypotheek. Veel geldverstrekkers kijken namelijk of u een betalingsachterstand heeft of heeft gehad in het verleden. Ook kan het problemen geven bij het afsluiten van een mobiel telefoonabonnement.

Wanneer verdwijnt mijn registratie bij het BKR?

Zodra uw vordering is voldaan, wordt dit gemeld bij het BKR. Na beëindiging blijft de (negatieve) registratie nog 5 jaar zichtbaar bij het BKR.

Hoe kan ik mijn BKR-registratie inzien?

U kunt een overzicht van uw gegevens online bkr.nl/opvragen-gegevens/ bij BKR aanvragen. Dit wordt ook wel inzage genoemd.

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met mijn BKR registratie?

Bij het plaatsen van een BKR registratie houden wij ons aan de regels van het BKR. Bij het verwerken van gegevens kan er helaas wel eens iets mis gaan. Als u het niet eens bent met een BKR registratie op uw naam dan onderzoeken wij of wij ons aan het reglement van het BKR hebben gehouden. Wij behandelen iedere navraag over een BKR registratie hetzelfde. U hoeft hiervoor geen dure jurist of advocaat in de arm te nemen.

Er zijn diverse partijen actief die aanbieden uw registratie bij het BKR te verwijderen. Wees voorzichtig met dergelijke aanbiedingen. Het kost u vaak veel geld en het leidt meestal niet tot het verwijderen van uw registratie.

Bent u het niet eens met ons standpunt over uw BKR registratie, dan kunt u naar de geschillencommissie van het BKR bkr.nl/ik-heb-een-verzoek-tot-aanpassing-van-mijn-registratie/.

De Geschillencommissie BKR bestaat uit onafhankelijke deskundigen op het gebied van privacywetgeving en kredietverlening. Zij beoordelen of BKR en de kredietverlener zich aan de BKR-regels hebben gehouden, als kredietverlener en consument het niet met elkaar eens zijn over een registratie. De kosten hiervan zijn €50. Deze kosten krijgt u terug, als u in het gelijk wordt gesteld. Wij wijzen u erop dat wij geen kosten vergoeden voor een jurist of advocaat die u inschakelt om een klacht in te dienen.

Hoe kunnen wij u helpen?

Wilt u weten wat onze diensten voor uw organisatie kunnen betekenen?

Neem vrijblijvend contact op met onze accountmanagers

Stuur uw e-mail naar info@vestingfinance.nl